Kansai-Kanto Journey : Part 1 (Kinugasa & Higashiyama)

Saturday, July 12, 2014 Die Zehn 0 Comments

Dipendekkan cerita pesawat berlepas meninggalkan Tanah Air pada dini pagi. Tiada drama, sinetron mahupun telenovela yang overreacting sepanjang perjalanan ke Kansai.  Kelihatan semua smooth and in order. Sampai di Kansai Airport (KIX) kira-kira pukul 8.30 pagi dengan kelewatan yang agak munasabah. Tanpa membuang masa dgn berselfie di Wing Shuttle atau memotret dalam bidet toilet, aku bergegas ke Immigration Gate. Seperti yanga aku jangka, very long queue menanti. Kalau masa tu la sibuk nak fill in arrival card memang tak dapat la Kichi nak tolong. Q here, please! sambil tangan menunjukkan ke arah belakang barisan. Nasib baik aku dah settle filled in benda tu semua dalam pesawat.

Flake ice and rising of sun. Kali nie dapat window seat.

JR and Nankai’s Kansai Airport Train Station.

Selesai di Immigration sangkut pula di Custom. Tiada gempa apa, baggage aku kena random check dengan custom officer. Setelah Kichi berpuas hati, aku meluru ke arrival hall dgn trolley bagai walaupun hanya membawa satu backpack 70L jer. Baru beberapa meter keluar hall tu untuk sekian kalinya disapa policemen berpakaian preman nak tengok passpudo aku. Benda nie prosedur biasa dan aku dah aware sejak  trip lepas.

Memandangkan matlamat revisited Kansai adalah untuk melengkapkan Kyoto tour, aku terus ke Kyoto downtown dengan by-pass Osaka. Bagusnya Kansai nie adalah accessible dan well connected dgn public transport. Pelbagai varian fasiliti transport yang affordable. Untuk trip nie, aku pilih untuk guna ICOCA+Haruka. Beli satu package dgn harga Y3,000 (one way) agak ekonomik bagi aku. ICOCA bukan sahaja boleh guna untuk bayar transport fare tapi boleh juga beli barang dekat vending machine mahupun convenient store. Haruka pula express train service yg menghubungkan KIX dengan Kyoto dengan durasi perjalanan 70 min. Boleh jimat masa dekat sini. Selain penggunaan di Kansai, ICOCA card juga boleh diguna di Tokyo area.

Beli ICOCA+Haruka dekat JR counter. Tengok kat jam dinding tu. Flight landing pkul 8.40am, aku settled Immi+Baggage Claim+Custom+Police setengah jam je. Kat sini masa tu emas.

Dah beli tiket, gerak ke train platform.

JR Haruka train yg lebih cepat dari Nankai Airport Express

Aku ada pengalaman guna Osaka Unlimited Pass untuk 1-Day dan 2-Days (sekarang rebranding jadi Osaka Amazing Pass) masa trip lepas. Travel pass nie sesuai untuk beginner yang nak explore Osaka secara ekstensif guna subway dan private railway selain JR di Osaka disamping masuk free facilities/attraction admission. Boleh mengelakkan bayar tambang yang tak perlu seperti kesesatan masuk subway line’s gates. Lupa nak bagi tahu yang OUP nie ada extended version yang boleh guna dari KIX lagi. Nama pass tu OUP Nankai Version 1 Day dan boleh beli di Nankai rail counter sahaja (KIX, Namba etc). Harga Y2900, kiranya boleh jimat juga la untuk airport transfer (Airport Express) ke Osaka dari KIX.

Osaka Unlimited Pass 2 Days (left), 1 Day-Nankai Version (centre), 1 Day (left) and Nankai Compass Card (Bottom).

Dalam pukul 10.00am tiba di Kyoto Station. Gerak berjalan kaki ke Hana Hostel yang aku dah booked 3 bulan awal. Masa peak season disyorkan booking awal sebab hostel di Kyoto selalunya fully booked. Sengaja datang 2 jam awal dari check in time sebab aku nak tinggalkan baggage. Kalau simpan dalam locker dekat Kyoto Station, caj dalam Y300 untuk satu hari. Pikir daripada membazir kat situ baik buat beli makanan.

Mural dekat Haruka Platform, Kyoto Station.

Vending machine dengan Japanese society mmang susah nak dipisahkan. Dengan aku-aku sekali terjebak. Macam ada strong magnet.

Perancangannya aku nak bermula dari tempat paling jauh daripada senarai yg aku dah listing terlebih dahulu iaitu ke Kinugusa. Selain itu nak fully utilized Kyoto City Bus 1D Pass. Ward nie ada banyak attraction dah paling well-known, Kinkaku-ji atau Golden Pavilion. Aku mulakan langkah dengan menaiki subway ke station Kitaoji. Kemudian aku beli Kyoto City Bus 1 Day Pass di situ untuk ke Kinkaku-ji. Disebabkan aku naik dari Kitaoiji Bus Terminal, tak ada la bersesak sangat dalam city bus tu. Just nice, seat pun tak payah nak berebut siap boleh berborak lagi dengan local walaupun hanya beberapa patah perkataan je aku paham. On weekend, those city buses will pack dgn tourist sepanjang perjalanan terutamanya kalau gerak dari Kyoto Station. Dari bus stop kena jalan sikit ke entrance Kinkaku-ji. Ikut sahaja crowds mesti tak sesat.

Kitaoji Intracity Transport Terminal (City Bus & Subway)

Kyoto City Bus 1 Day Pass, harga Y500 dan boleh guna unlimited ride within Kyoto central area.

Kinkaku-ji ni asalnya sebahagian daripada kompleks villa shogun dan kemudiannya bertukar menjadi Zen Temple. Bangunan sediada nie bukanlah yang original sebab bangunan asal dah terbakar so diorang reconstruct sepertimana bangunan asal. Melepasi entrance ada laluan menuju kpd first pond. Golden Pavilion menghadap kolam tu dan ada beberapa vantage point around first pond untuk tengok pavilion dari pelbagai sisi. Masa aku pergi crowds lebih tertumpu di first vantage point sebab kat situ boleh tengok pavilion punya reflection atas permukaan air. Tambah pula masa tu daun dah bertukar warna (koyo) kemerahan dan jingga. Kawasan Kinkaku-ji nie di lereng bukit tapi quite acceptable gradient untuk berjalan. Laluan kemudian menuju kawasan upper pond gardentea house dan berakhir di main temple buildingCrowds akan skip main temple sebab attraction situ tak berapa menarik.

Daun-daun sudah mula bertukar colour. Nie di kawasan luar Kinkaku-ji compound.

Map kawasan Kinkaku-ji.

View Golden Pavilion dan reflection atas kolam.

Pavilion asal terbakar diganti dengan pavilion baharu.

Daun nan merah di Kinkaku-ji garden.

Laluan menuju ke tea house di bahagian atas.

Dekat section sini orang tak berapa ramai. Masing-masing busy bergambar dengan pavilion.

Glimpse pavilion dari lereng bukit. Dekat peak pavilion roof tu ada small phoenix sculpture maca gambar belakang note Y10000

Souvenir shop. Kat sini aku tengok banyak jual charm.

Bila turun tangga nie tanda berakhir la circuit dalam Kinkaku-ji compound.

Main temple building yang bersih dan teratur.

Masa nak ke bus stop terserempak dgn gadis-gadis pakai yukata.

Setiap bus stop dekat Kyoto ada machine yg displaying bus tracking. Boleh dapat tahu bas-bas yang incoming ke bus stop tu. Style! tak ada la buat tertunggu-tunggu.

Menghabiskan masa dalam sejam dekat Kinkaku-ji denga dua kali pusingan, aku sambung journey ke kawasan Higashiyama pula. Naik city bus nombor 102 ke another Kyoto’s well-known sight, Ginkaku-ji. Macam tempat sebelum nie kena menapak ke entrance. Ginkaku-ji nie dibina dengan inspirasi Kinkaku-ji. So kiranya improvement version. Aku ikut laluan yang ada, enjoy scenery Zen landscape garden yang cantik dan stunningTrail tu juga connected dengan kawasan lereng bukit berhampiran. Ada beberapa vantage point dekat lereng bukit tu untuk catching glimpse Silver Pavilion. Dalam compound Ginkaku-ji ada gak bangunan temple nama Hojo, tapi aku tak berminat nak explored. Bila tengok Pavilion tu, bukan warna silver pun. Hasrat  patron dia tak kesampaian hendak cover bangunan nie dengan silver leaf. Habis trail aku duk lepak dekat Hojo terrace tengok dua benda nie, Sea of Silver Sand dan Moon-viewing Platform. Obasan yang duk lepak sebelah aku bagi tahu yang pasir bentuk kon dengan hamparan pasir tu akan bersinar bila bulan penuh. So ada la sinaran perak dekat situ. Fuh! tinggi betul manifestasi Shogun nie. Cukup sejam aku keluar dari Ginkaku-ji menuju ke Eikando Temple.

Menapak dari bus stop ke Ginkaku-ji.

Gate entrance Ginkaku-ji.

Camellia hedge dekat entrance. Rapi diaorang jaga landscape kat sini.

Nie la hasil kerja miniature Zen landscape yang berevolusi dari model di Kinkaku-ji.

Window of Koyo and Sand. Pemilik Ginkaku-ji nie bawah susur galur dengan pemilik Kinkaku-ji.

Gabungan alam dan olahan buatan manusia mencipta ruang yang menarik.

Taman dan landscape di Ginkaku-ji lebih outstanding daripada Kinkaku-ji.

Tenang je aku tengok view sini.

Tangga circuit untuk sesiapa yang nak explored taman dalam Ginkaku-ji.

Vista Golden pavilion dari lereng bukit.

Again, impressing view.

Water spring.

Baling coin dalam pond. Agaknya dah berapa ribu Yen submerge dalam small pond nie.

Garden yang sejuk mata memandang.

Bangunan dua tingkat , Silver Pavilion.

Kalau nak feeling lebih, pergi sini pakai yukata sewa.

Sand art.

Objek-objek direnung. Tinggi hasil kerja diorang. Kalau heavy rain agaknya ditutup dengan plastic canvas.

Different corner dalam Ginkaku-ji garden

Colour contra.

Masa naik bus aku tukar plan last minute untuk terus ke Kiyomizudera. Waktu tu pun dah masuk lewat petang, takut tak sempat ke sana pula nanti. Kiyomizudera tutup 6.00 petang. Turun di Kiyomizu-michi bus stop dan menapak ke Sannenzaka Slope. Seperti yang digambarkan, Sannenzaka nie lorong bertangga yang penuh dengan tourist oriented shop dengan style ancient town. Nampak la kelibat amoi-amoi berpakaian kimono pinjam sekitar kawasan ini. Diorang bukan local pun, acah-acah maenon local jer. Selesai memotret dua tiga gambar dekat steps tu aku gerak ke entrance gate. Sekali ada Onna pass flyers pasal Kiyomizudera Illumination kat aku. Sangat bernasib baik, dapat tengok illumination lagi. Aku batalkan hasrat nak masuk Kiyomizudera dulu sebab baki masa untuk daytime visiting time ada tinggal dalam 45 min je sebelum tutup. Sementara menunggu evening session buka pukul 6.30 pm, aku merayau sekitar Higashiyama’s streets observing people yang lalu dekat situ. Recce jugak souvenir yang ada kat situ. Harga boleh tahan la. Aku sempat beli FM je, itu pun seketul.

Street life. Walaupun dah lewat petang orang masih ramai di sini.

Tourist and the street in Higashiyama touristy area.

Ini la gate masuk ke Kiyomizudera. Monumental.

Aku tengah lepak dekat steps. Tourist mula membajiri kawasan gate masuk.

Petugas dan sukarelawan tengah sibuk dengan persiapan akhir.

Dalam pukul 6.15pm crowds mula bersesak-sesak depan gate. Aku pulak seawal 5.45pm dah ada duduk atas steps depan gate tu. Kiranya 1st 20 visitorsIllumination event bermula sebaik saja jam pukul 6.30pm dengan paluan gong dan pencahayaan main temple featuresGrand juga event nie. Melepasi tiket counter dan Samon Gate, aku naik tangga ke famous wooden terrace/verandah. Dari sini boleh tengok scenery autumn colours pokok-pokok maple di kaki bukit. Bonus kalau datang masa illumination dapat tengok night view Kyoto downtown dari sini. Hanya jika ada events khusus sahaja Kiyomizudera boleh dilewati waktu malam. Kemudian aku gerak ke another vantage point untuk ambil foto dan sambil tu berehat makan onigiri tuna yang dah beli dekat 7e tadi. Dalam Kiyomizudera nie ada banyak pocket park so boleh berehat dekat situ. Aku skipped Otowa springs sebab packed dengan crowds yang tak putus-putus. Yer la malam tu kan hari pertama event. Selesai enjoy koyo scenery dan illumination aku gerak pulang ke hostel.

Blue light memotong keheningan malam tu.

Terrace yang dah penuh dengan manusia. Limpahan cahaya dekat foreground tu Kyoto Shimogyo area.

Dari kejauhan ada illuminated pagoda tower.

Woodland dekat lereng bukit Higashiyama diterangi cahaya warna amber.

View bila mendongak ke bawah dari terrace.

Nie view ke arah another building dalam Kiyomizudera yang tengah restoration.

Ini la colours malam tu. Impress. Penat aku menepis crowds yang lalu lalang depan lens aku.

Another pagoda.

Masa aku datang sini, koyo (autumn foliage) belum cukup lebat lagi.

Otowa springs.

Nie la tiang-tiang yang menyokong terrace tadi

imageimage

Gabungan pencahayaan dan warna-warna koyo

Selfie moment captured

Malam tu lepas shower aku pergi ushausha promotion dekat supermarket Isetan. Biasanya harga food turun half price. Nasib menyebelahi, ada sandwich tuna dgn okomiyaki, aku sebat la beli dua tiga buat dinner. Onigiri tadi lepas alas perut sebentar je. Selesai hari pertama di Kyoto.

______________________________________________________________

p/s: Malaysia’s Playground, Cuti-cuti Malaysia

The Malaysia Creek from Parez Jefre on Youtube.