Its time for Nami! Selepas few hours touchdown dkt Korea kitaorang proceed dengan visiting Nami Island. Pergi sini bagi aku satu pengalaman ...

My Wiki Korea : Annyeong Nami

Friday, September 27, 2013 Die Zehn 0 Comments

Its time for Nami! Selepas few hours touchdown dkt Korea kitaorang proceed dengan visiting Nami Island. Pergi sini bagi aku satu pengalaman yg boleh dikongsi bersama. Setiap orang msti ada pengalamannya tersendiri macam waktu ke sana. Ada yang pergi masa Autumn dan ada yg pergi masa snow winter. Sebenarnya benda nie subjective dan bagi aku pergi time late winter it was ok.. 




Selepas dapat entrance + ferry ticket kitaorang queuing untuk naik ferryboat. Ticket tu dikira macam Visa aka entry pass sbb kena lalu Immigration Gate Naminara Republic. Naminara Republic?.. Aku pun tak paham sebab musabab wat macam tu. Saja suka2 kot. Ferryboat akan departed dari Gapyeong wharf ke Nami Island wharf. Ferryboat nie agak spacious dan ade few types. Aku naik yg ordinary boat kot sebab dah macam tin sadin pun iya. ada wide window both side dan peripheral long bench seat sekeliling. Mula-mula ride ferry nie aku meluru ke bow konon nk feel winter breeze sekali sejuk dia sampai ke tulang aku masuk balik dlm cabin ferry. Sepanjang ferry cruising dia pnya view quite nice. No massive development here. Nami mmng btul countryside.



image



Riverline waiting area. bersiap sedia untk berdiri sementara nak tunggu ferryboat take u guys to Republik Cinta!.. eh silap Naminara republic..



image



scenery along ferry ride. boleh nampak cable Zip Wire. sorang-sorang glide cross over the river. kalau banyak masa dan duit tak salah nak cuba..



image



Condition bow ferry.. punya la packed macam tin sardin.





Jejak je dekat island dah sibuk suruh group photo. Ha3 funny. Evryone try blocking each other. Apa yang aku observe psl Nami Island nie dia more on casual theme park rather than amusement park. Nak kata open air museum pun kena. Macam2 jenis theme garden ada dekat sini yang aku sempat singgah pun dah lupa <akibat baru nak update blog selepas 6 bulan trip> Yang aku ingat most facilities ada di sepanjang main spine parkway. Selain itu ada jugak mini railway dekat sini. tapi awas untuk kanak2 rebina je. Kalo rasa diri tu dah besar gajah tak payah nk gatal nak naik. Mahu semput train tu nak bawak korang. 




Selepas bergroup photo session masing2 bawa haluan sendiri. Kitaorang sebenarnya tak ada specific mission untuk di buat. Kitaorang just walked and captured some photos along the pleasant parkway. Ada yang nampak menarik kitaorang singgah. Contoh nampak ramai Korean (+ some Malaysian yg pura2 Westerner) makan ice cream tgh2 time sejuk. So we decided to try. Pergh memang terangkat! lagi2 ice cream tu New Zealand Natural. Wei kat Malaysia pun aku tak pernah try tapi kat Korea ada nafsu mengunung pulak. 




Ada few galleries yang kitaorang masuk. Nak jgk tgk apa benda ada dekat dalam tu. Generally, ada yang target untuk kids dan juga adult undrstdng only. Ha3.. Siapa pernah pergi Nami mesti paham apa yang aku cuba sampaikan. Aku tak da intention nak describe benda tu dekat sini. Pandai la korang nak google ker, baca blog travel terkenal ker. Its up to you.. =) Benda yang agak obvious dan unique pasal Narmi ialah barangan recycle yang di reuse untuk jadi park sculpture dan furniture. So far aku tak pernah lagi tengok satu park yang very dedicated untuk buat kerja2 recycle and reuse nie. Siapa kata junk or rubbish tak boleh jdi benda yg useful. Nami dah boleh jadi benchmark yang agak baik untuk that green program. 



image


image


image


image


image


image


image


image


image



Tinggal kan pasal recycle, we move on dgn aku punya aktiviti selepas itu. Oleh kerana masa dekat sini tak lama, habis jer menyusup beberapa branch of park trail aku pun menghala ke meeting point untuk gather dgn others excursion member. Sambil tunggu ahjuma-ahjuma sampai, kitaorang lepak dekat campfire untuk panaskan badan. Aktiviti berchit chat sambil tgk orang Korea bakar potatoes ngn marshmallow. 




Akhirnya sampai jugak ahjuma-ahjuma. Kitaorang dinner dekat salah satu restaurant vegetarian kat sini. Restaurant tu tak la macam restaurant lebih kpd cafeteria. Menu dinner adalah nasi dengan telur dan kimchi. Yang unusual adalah semua ingredient nie dimasukkan dalam stainless steel box shape container then di heatingkan. Kitaorang diserved masa container panas2. Before the meal can eat kena goncang2 dulu container bagi adunan sebati and sejuk cikit. Mahu terbakar mulut makan benda panas macam tu. Aku pernah baca yang Malaysian called that meal as Nasi Goncang. So merasa gak la makan nasi goncang yang sangat dikecoh2kan pen-blogger tegar. Habis dinner bergerak balik dgn berjalan kaki ke ferry dock. Aku ingat dah late afternoon orang dah tak datang sini rupayer ade jugak datang walaupun tak seramai masa aku datang.



image



  Cafeteria Nasi Goncang.. Simple jer



image



Aktiviti mengoncang



image



Tara!.. ini lah hasilnya.. Nasi Goncang diserved bersama sup fishcake.



image



Balik time.. peak hour..




Lodging untuk malam tu ke main jauh yer dekat Seokcho. Gerak dari Namisoem pun dh petang so sampai dkt late night jugak arh. Sepanjang naik bas tu membongkang je keje yer. Terlalu letih dgn non-stop travel. Sampai hotel terus cari room, then supper dgn mknan yg bawak dari Mesia. Kekenyangan Nasi Goncang bersama sup fish cake mmng tak boleh tahan lama!..

0 comments: