Pagi terakhir dekat Jepun dimulakan dengan mintak tolong hostel staf simpankan baggage aku. Cheapskate nak bayar loker. Berjalan seperti bia...

Read My Mind : Osaka Aku Datang Part 7

Friday, June 21, 2013 Die Zehn 0 Comments

Pagi terakhir dekat Jepun dimulakan dengan mintak tolong hostel staf simpankan baggage aku. Cheapskate nak bayar loker. Berjalan seperti biasa ke station yg muralnya penuh dengan haiwan (Tennoji) untuk visiting last attraction, Shitennoji. Aku dah siap-siap beli tiket balik train ke KIX malam sebelum tu. Subway station yang dituju Shitennojijimae-Yuhigaoka (tgk balik map, confirm2 la tak ingat nama station, nak sebut pun terbelit). Sebenarnya station tu selang satu je dari Tennoji. ;)



Memandangkan pergi pagi boleh la nampak lifestyle orang jepun pada waktu tu. Semua orang nak cepat. kalau berjalan macam shinkansen. dan kalau korang naik escalator sila berdiri dekat side kanan sebab side kiri untuk those you rush. dekat Mesia tak dapa la ko. orang kita siap borak bagai time naik escalator. 



Jalan 5-10 min dari station dgn lalu satu alley kemudian dah sampai. Time jalan dekat alley tu terserempak la dengan kanak2 rebina macam Chibi Maruko Chan. Pergi tadika dengan preschool uniform dan topi kuning. 


 


image



 


image



Ada Girl School dekat dengan temple! ;D



 


Shitennoji nie ada few main gate so pilih la mana satu nak lalu. Shintennoji buat pengetahuan adalah Buddhist temple yang ada influence classic Shinto Shrine. Kawasan temple luas la jugak dan ada banyak classic building lain di sekitarnya yang boleh diakses secara free. Entrance fee untuk main compound 300 Yen. Boleh la tu. 


 


image



Saidaimon Gate



image



Main entrance yang ada ticket counter.



image



Nie bukan fridge magnet. 



image



Entrance dari dalam compound



image



Iconic bright orange-red lacquer Pagoda stand at the centre of compound 



image



The tip 



image


image



Prayer Main Hall



image



Lamp



image



Selipar diorang pakai dalam prayer hall



image



Tak jepun la kalau tak tengok Zen Garden



image



Tengah sedap take photo terpijak pulak zen garden. Ha3. Tiap-tiap pagi diorang akan betulkan geometric pattern pebble nie



image



Berhala dekat tepi another main entrance



image



Patung Naga sebelah perigi 



image



Tempat ambil air sembahyang kot..



image


image


image


image


image


image


image


image


image



Bangunan-bangunan yang ada dekat sekitar main compound




Kebanyakkan struktur dan bangunan dekat sini telah direnovate dengan earthquake proofing. Salute! image



Time nak balik terlalu pulak kawasan cementary yang agak uniq. 




Ok bersiap-siap untuk balik tapi sebelum tu pergi Shinsaibashi untuk beli last minute souvenir. Ada la few thing aku beli. 

0 comments: