Konnichiwa. Trip yang dah berbulan-bulan lepas baru terhegeh-hegeh nak cerita. Meski musim terus berganti, dari Autumn sampai ke Summer raji...

Kansai-Kanto Journey: the Outline

Tuesday, June 17, 2014 Die Zehn 0 Comments

Konnichiwa.


Trip yang dah berbulan-bulan lepas baru terhegeh-hegeh nak cerita. Meski musim terus berganti, dari Autumn sampai ke Summer rajin tu tak datang-datang gak. Ha3..


Nawaitu nak kembali ke Jepun datang secara tak sengaja selepas 2 bulan balik dari first trip Kyoto-Osaka-Kobe. Duit baki trip lepas pun masa tu masih ada beribu Yen hasil perancangan cheapskate.


Journey kali nie kiranya adalah extended trip daripada trip sebelum nie. Dek kerana membeli tiket tanpa merangka time budget dulu, aku hanya ada 6 hari nak explore Honshu. Nak buat rail trip guna JR Pass pun tak berbaloi sebab rugi 1 hari. Nampak tak cheapskate kat situ. Aku pulak jenis responsif dengan situasi yang ada. Redho merangka trip 6 hari walaupun sesekali ada terlintas nak extend day kat Jepun.


Setelah membaca beberapa blog traveler kental Japan bagi mendapatkan maklumat trip attractions, accesibiliti transportasi dan ditambah dengan special interest sendiri, akhirnya aku decided guna itinerary ‘Radiation Hub’. Pergh bombastic giler word tu. =p Jangan korang salah anggap pulak, aku belum bersedia nak pergi kawasan yang effected dengan nuclear radiation. Itu hanya sekadar nama.


Rancangannya aku jadikan Tokyo dan Kyoto sebagai base bagi trip nie. Aku stay di dua bandar yang cukup sinonim dengan Global City dan Cultural City. Dari kedua-dua bandar nie aku buat multiple side trips ke destinasi lain yang berhampiran.


Overall journey nie memang rush tapi aku gembira sebab hampir semua tempat yang dirancang dapat pergi dan aku tak bankrupt, siap boleh buat trip Bali lepas g Jepun


Ini itinerary



Day 1 : KL to Kyoto (Kinkakuji, Ginkakuji, Higashiyama, Kiyomizudera)


Day 2 : Kyoto (Fushimi Inari, Tofukoji, Arashiyama Bamboo Groves, Kyoto Station)


Day 3 : Kyoto - Tokyo (Shinjuku, Harajuku) and train to Kawaguchiko


Day 4 : Kawaguchiko - Tokyo (Marunouchi,Shibuya, Harajuku, Odaiba)


Day 5 : Tokyo (Tsukuji Market) - Gunma (Minakami) - Tokyo (Akihabara, Ueno)


Day 6 : Tokyo (Nippori, Asakusa, Ginza, Tokyo Tower) and flight to Bali =)



0 comments: