Apparently aku lucked out with the skiing . Hari yang aku sampai di Phoenix Park actually last day for ski season . Arrived dekat Phoenix ...

My Wiki Korea : Winter Blues in Pyeongchang

Friday, December 13, 2013 Die Zehn 0 Comments

Apparently aku lucked out with the skiing. Hari yang aku sampai di Phoenix Park actually last day for ski season. Arrived dekat Phoenix Park dalam pukul 2.45pm. Urusan check in room settled pukul 3.00pm. Ski area operation pulak tutup pukul 4.00pm! Tinggal sejam wei.. Nak pilih ski gear pun kurang-kurang ambil masa setengah jam. < “Harapan.. Harapan menjadi layu..” > 



image



Phoenix Park, Pyeongchang 



Pyeonchang yang terletak di pergunungan Taebaek <bukan ‘Terbaek’> merupakan salah satu premier ski destination di South Korea. Kebanyakkan ski resort cluster yang terdapat disini bertaraf international seperti Alpensia Ski (lokasi Running Man Ep 23), Phoenix Park (tempat yang aku pergi nie) dan Yongpyong Resort. Difahamkan Pyeonchang bakal menjadi host city bagi Winter Olympic pada tahun 2018. 


image



I’m in Ski World Korea! Tak payah tunggu 2018 <padahal just jejak kaki jer>



image



Persekitaran Phoenix Park. Bangunan yang block mountainous range view tu la hotel aku stay.





Selepas harapan berski punah disebabkan itinerary agent yang tangkap muat. Aku pilih alternative lain untuk mengisi masa petang tu. Rasa lemau pulak kalau duduk saja dalam bilik. So, aku decided untuk beat my winter blues dengan try Korea’s water park. :D Nak dijadikan pemangkin, water park tu dekat jer dari hotel, walking distance. Alang-alang dah sampai. Redah jer!


Bayar tiket, lalu entry gate, simpan kasut, cari locker, tukar outfit, terjun.. Blue Canyon nie consist 2 main area; indoor park dengan outdoor park.. Mula-mula lenjan dekat indoor lepas tu outdoor pulak. Pool dekat indoor park mostly heated cuma dekat Wave pool jer dia biarkan suhu kat luar. Pergh memang kejung. Lagi2 siap ada ombak buatan hempas badan x henti2. Hyung jaga machine ombak tu nak pedajal apa.. Kalau ikut saiz, wave pool sini kecik je compare dengan apa yang ada dekat Sunway Lagoon. Selain wave pool, ada jugak bath pool untuk siapa yang suka jakuzi ngan whirlpool. Habis bergelombung-gelombung, aku proceed dengan water slides. Rasanya dekat 10 kali aku turun naik slide tu. Baru la berbaloi-baloi. Masa datang, tak semua sections outdoor park tu dia bukak. Aku cuma swim satu loop je dekat outdoor river pool sebab tak tahan dengan suhu sejuk beku dekat luar. Kejung sekali lagi.. Ha3.. =D Bila agak-agak kesejukan tak boleh dibendung, pergi pulak berendam dekat hot spa bath. Panas! panas! giler ko memang panas tahap melampau.. mahu tak yer suhu 43 degree Celsius. Rekod peribadi terbaik aku dekat bath yang 35 degree dalam masa 4 minit. Itu pun dah merah satu badan. Pergh blending giler aku ngn lokal culture



image



Billboard Blue Canyon. 



image



Artist impression on Blue Canyon



image



Attraction and facilities yang ada dalam Blue Canyon



Selesai dengan splashing activity, aku balik ke hotel untuk bersiap pergi dinner. Restaurant yang pergi untuk dinner nie tak berapa jauh tapi kalau suruh jalan kaki aku sanggup makan maggie je malam tu. =p Menu dinner kali nie Veggie Guk dengan other side dishes. Meal nie recommended untuk dicuba. Sedap walaupun satu pot sup tu sayur mayur jer, konfirm bebas lemak. Malam tu pulak Jamaah ajak pergi usha2 mall. Sebenarnya tak mall sangat la, macam Gedung Harian jer. <throwback Pilah> Bangunan mall nie sebenarnya attach dengan Blue Canyon. Kiranya dalam satu building complex. Generally, tak ada benda yang menarik pun dalam nie. Cuma bila di explore mall nie betul2 jumpa la bowling centre dekat basement. Pe lagi jaguh 3 kali piala JKKKKK ajak kitaorang main 2 game. Aku layan jer walaupun achievement tahap longkang. Ha3



image



Restaurant yang disinggah untuk dinner 2nd night



image



In la rupanya Veggie Guk



image



Nie side dishes. Penambah lauk yang selalu ada dalam Korean food culture



image



Terselit pulak RM’s billboard




continue 

0 comments: